Blé Noir - Sådan fik en fransk kok succes med crêpes i Danmark

En forårsdag i 2017 kom kokken, Jean-Marc Girard, forbi Cosinas kontor, for at høre om vores crêpemaskiner fra Krampouz. Det blev et projekt, hvor vi hjalp Jean-Marc igang med bl.a. hjemmeside, logo, Facebook og udstyr til hans crêpebod.

Kun få måneder senere kunne jeg besøge Jean-Marc på Trøjborg i Aarhus, hvor han var fuldt optaget af at lave galettes og søde crêpes til de mange kunder der konstant stødte til køen cirka halvanden time efter, han skulle have være lukket.

Jeg har mange års erfaring som kok både i Frankrig og i Danmark, og jeg vil gerne kommunikere min store passion for den gode smagsoplevelse ud til mine kunder!

Jean-Marc Girard

Jean-Marc havde selv sørget for at skaffe en madvogn og en varebil, men manglede stort set alt andet - crêpesmaskiner, klemgrill, chokoladevarmer og tilbehør, samt marketingmateriale i form af logo, visitkort, skilte, hjemmeside og en Facebook-side.

Vi hjalp ham godt i gang med det hele, så han selv kunne koncentrere sig om forretningen og udfordringen at finde de rigtige pladser til sin crêpebod.

Om Jean-Marc


Historien om Blé Noir er i høj grad også historien om manden bag virksomheden.

Jean-Marc er en venlig og nede-på-jorden franskmand der har boet i Danmark i mange år. Han har en fantastisk familie og kan se tilbage på en succesfuld karriere som kok og souchef forskellige steder i Aarhus.

Nu var det dog tid til at udleve drømmen om sin helt egen virksomhed. Forretningsmodellen var simpel, men solid og autentisk. Han ville nemlig lave originale franske pandekager, også kendt som crêpes, med originale opskrifter og råvarer fra crêpens hjemstavn, Bretagne.

Firmaets navn, Blé Noir, betyder endda boghvede på fransk, og er hovedingrediensen i den klassiske galette pandekage.

Er crêpen kommet for at blive?

Tiderne skifter, og særligt inden for restaurationsbranchen, ser vi ofte nye og spændende madkoncepter. Nogle er kun populære i nogle få år, såsom frozen yoghurt og bubble tea, men vi ser også koncepter der holder ved, fordi der er en hvis dybde og tradition i konceptet.

For eksempel er sushi kommet for at blive og mange af de nye mexicanske spisesteder vil sikkert også være her om 10 og 20 år.

De seneste par år har vi set en opblomstring af crêperier og mobile crêpevogne, særligt i København, men faktisk også i de små byer i Danmarks udkanter.

Om dette er branchens nye bubble tea, eller om det er det nye sushi, vil tiden vise. Min vurdering er dog, at dette er et undervurderet marked, som Danmark har været langsom til at udvikle.

Fordelen ved at sælge crêpes

Fordelen ved crêpes, som et koncept, er, at der er et hav af muligheder for at differentiere sig.

Man kan vælge at fordanske det, som vi kender det fra privaten, hvor vi har lavet madpandekager i mange år.

Man kan gøre lige som Jean-Marc, og følge den originale franske stil.

Og til sidst kan man lave et fusionskoncept, hvor man krydser den franske pandekage med fyld fra helt andre køkkener.

Til sidst er der også den store fordel, at man kan sælge madpandekager (galettes) som mætter og søde crêpes som en snack. Og så fungerer det til alle dagens måltider.

Hvordan kommer man i gang?

Hvis du vil i gang med et rigtigt crêperi, altså som en restaurant/café, har du brug for et større setup. Og det er hverken en nem opgave eller en billig løsning.

Derfor vælger mange, lige som Jean-Marc, at lave en mobil crêpevogn. Det er hurtigere og billigere at komme i gang, og du er mere fleksibel i forhold til at finde den rigtige placering. Har du først valgt en restaurant, kan du ikke bare lige flytte den.


Der er mange udfordringer, når man beslutter at følge sin drøm og blive selvstændig.

Den største udfordring for mig har været papirarbejdet med regnskab og markedsføring - det kender jeg ikke til og jeg bruger en del tid på det.

Du skal selvfølgelig have en god idé og tro på den. Men, derudover kan du tage et iværksætterkursus, til at forberede dig på de praktiske ting.

Jean-Marc Girard, Ejer af Blé Noir


Det er hårdt at være selvstændig, særligt i starten, hvor kunderne ikke stormer ind i butikken. 

Derfor er det vigtigt, at du har en opsparing, som du er klar til at bruge. Uden den vil du til at føle dig presset, og så vil du tage nogle forkerte beslutninger. 

Brug tiden på det du er god til, og invester i stedet i en bogholder eller et marketing bureau. Det vil du blive glad for. 

Mark Andersen, Partner i Cosina

Rammerne skal være i orden

Som det første, skal du finde en foodtruck eller en vogn. Dette er den klart største investering, og derfor den vigtigste. Vær sikker på, at der er plads nok, og at der er strøm nok i vognen, til at du kan drive alle maskinerne. Kontakt gerne Cosina for at høre mere om kravene.

Det rigtige udstyr

Det er vigtigt at du finder det rigtige udstyr, hvis du vil have succes på lang sigt.

Det er lokkende for rigtig mange, at spare på udstyret ved at købe billigere maskiner eller ved at købe det i fx Tyskland, hvor man ofte finder de samme maskiner et par hundrede kroner billigere.

Vi har erfaret, at mange er kommet i klemme, fordi leveringen ikke blev overholdet eller senere hen når maskinerne går i stykker og man ikke lige kunne få dem repareret. 

Billigere maskiner, der ofte er produceret i Kina, holder normalt ikke så længe, som f.eks. Krampouz-maskiner. Og temperaturerne holdes ikke altid på det stabile høje niveau der er brug for.

Vi anbefaler altid at investere i luxury range maskinerne fra Krampouz - en virksomhed der producerer og tester alle maskiner manuelt på fabrikken i Bretagne.

Ud over crêpemaskinerne, vil du også kunne få brug for følgende:

Hvordan bliver en crêpebod en succes?

Overvejer du at starte en crêpebod lige som Jean Marc? Det kræver hårdt arbejde og en smule tålmodighed, men har du det, kan det sagtens lade sig gøre. Hvem ved, måske står du med et franchise-koncept om et par år.

Der er to parametre der skal være opfyldt for at du kan få succes:

Det ene er, at du udvikler et godt produkt og holder kvaliteten høj, også når det hele ikke er nyt og spændende længere. Jean-Marcs forretning er beviset på, at man med et godt produkt får meget nemmere ved at tiltrække andre kunder. På kun få måneder har Blé Noir fået 14 femstjernede anmeldelser!

Det andet er, at du finder en eller flere gode placeringer, hvor der er et godt kundepotentiale. Pas på med at binde dig til et sted i lang tid, hvor du skal betale en høj "husleje" måned efter måned. Prøv nogle forskellige steder af, beslut dig for nogle faste pladser, hvor du kan opbygge et fast klientel.

Har du styr på disse to ting, så skal du nok få succes. Og så er det kun detaljerne der afgør hvor stor denne succes er. 

Tænk også over følgende.

Digital markedsføring

Bliv en mester på de sociale medier. Vær aktiv dagligt med sjove og personlige videoer og billeder. Blé Noirs Facebook-side er meget aktiv med spørgsmål og kommentarer, og det skyldes, at Jean-Marc selv er aktiv med opdateringer og svar, på trods af at han ikke engang er på Facebook privat.

Få styr på Google, og sikre dig at dine kunder kan finde din hjemmeside og kontaktinformationer. Og sørg også for at få svaret på anmeldelser og kommentarer.

Ring til Mark Andersen på telefon 28158015 og få hjælp til markedsføring. Vi har prøvet det hele flere gange før.

Omkostninger

Rigtig mange restauratører må lukke fordi de ikke formår at holde omkostningerne nede. Heldigvis er der ikke nær så mange omkostninger med en crêpebod, som der er i en restaurant, men man kan gøre en middelmådig forretning til en god forretning ved at optimere på omkostningerne.

Et af de bedste tips til at holde omkostningerne nede er, at holde menukortet simpelt. Tilbyd en eller to forskellige typer pandekager, og varier med 3-4 forskellige toppings. Mere skal der ikke til.

Nogle vil kaste sig ud i at lave vafler, churros, espresso osv. Men jo flere ting du har på menuen, jo flere ingredienser skal du bruge og jo flere timer skal du bruge på forberedelse og rengøring. Brug din tid på det du er god til og lad andre om alle de andre ting.


Har du brug for en sparringspartner til opstart af en crêpebod, eller vil du høre mere om hvilke maskiner og redskaber du skal bruge for at komme i gang? Så tøv ikke med at ringe til os på 42613995.

Skrevet af Mark A. C. Andersen, Ejer og Partner